Pro školy a školky

Všichni víme, jak může být škola náročné místo. Stres přináší únavu a soustředění se vytrácí. Hledal jsem způsob, jak do tříd vnést víc klidu, radosti a nové chuti do učení. Na základě praxe, pedagogických zkušeností i empatie jsem vytvořil program zážitkové muzikoterapie pro školy, kde se děti stávají tvůrci hry.

Zvuk dokáže věci, které slova často neumí. Muzikoterapeutický účinek zahrnuje relaxaci, zlepšení soustředění, pozornosti a schopnosti naslouchat a otevírá prostor pro tvoření.

  • Zlepšuje soustředění a efektivitu výuky
  • Přináší dětem uvolnění, radost a novou motivaci
  • Pomáhá zvládat vnitřní neklid, ADHD a poruchy pozornosti
  • Umožní vybití energie a zlepší atmosféru ve třídě

Bezpečný prostor bez hodnocení a aktivní zapojení (děti jsou spoluautory programu), má blahodárný účinek na celý kolektiv – včetně dětí s ADHD, dyslexií, dysgrafií i dalšími specifiky.


Co s dětmi zažijete?

1. Muzikoterapeutická pohádka

Hudební vyprávění příběhu „Písně Země“ pomocí muzikoterapeutických nástrojů. Děti se seznámí s živly (vítr, oheň, voda, země) a nástroji s nimi spojenými. Pak se začíná rozvíjet příběh bytosti Malme, společně s níž děti prožijí cestu za nalezením prastaré písně.

Program je koncipovaný pro 10 – 25 dětí, trvá 60 minut a vyžaduje volný prostor, např. židle po obvodu místnosti, ideálně s kobercem (prostor i délku programu rádi přizpůsobíme vašim možnostem).

  • Mateřské školy, 1. stupeň ZŠ
  • Skupina 10 – 25 dětí
  • Délka 60 min

2. Tvorba vlastního příběhu

Hudební dobrodružství, kde děti samy vytvářejí svůj vlastní pohádkový příběh. Základem je vyprávění o dvou píšťalkách, které se potkají a vydávají na cestu lesem. Děti se přirozeně zapojují – vymýšlejí, koho po cestě potkají – zvířátka, pohádkové bytosti, nebo třeba kouzelné krajiny – hrají na nástroje a aktivně tvoří hudbou i pohybem příběh, který je pokaždé jiný.

Program pro skupinu 10 – 25 dětí trvá 60 minut a vyžaduje volný prostor, např. židle po obvodu místnosti, ideálně s kobercem (prostor i délku rádi přizpůsobíme vašim možnostem).

  • Mateřské školy, 1. stupeň ZŠ
  • Skupina 10 – 25 dětí
  • Délka 60 min

3. Cesta kolem světa

Dobrodružná cesta napříč kontinenty s hudbou a nástroji z celého světa. Začínáme šamanským bubnem, který nás provede historií – od pravěkých rituálů přes Valašsko (fujara a ovčí zvonce), Altaj a Sibiř (brumle), tibetské mísy a činelky, až po Afriku (djembe), Japonsko (shakuhachi), Austrálii (didgeridoo) a Ameriku (indiánské rytmy). Děti nejen poslouchají, ale samy hrají a zpívají.

Nakonec zažijeme zklidnění a relaxaci během zpáteční cesty lodí. Program pro 10 – 25 dětí trvá přibližně 60 až 90 minut a potřebuje volný prostor k pohybu, např. židle po obvodu místnosti, ideálně s kobercem (prostor i délku programu rádi přizpůsobíme vašim možnostem).

  • Mateřské školy, 1. a 2. stupeň ZŠ
  • Skupina 10 – 25 dětí (s pedagogickým dozorem)
  • Délka 60 – 90 min

4. Intuitivní bubnování

Děti se nejdříve seznámí s nástroji – djembe i šamanskými bubny, naučí se základní techniku hry a vyzkouší si jednoduché rytmické vzorce. Začínáme společně – všichni hrají stejný rytmus, pak se rozdělíme do menších skupin a vytváříme rytmický celek, který drží pohromadě.

Program vede děti k vnímání rytmu, rozvíjí soustředění a schopnost spolupráce. Postupujeme v klidu, beze spěchu, podle toho, jak skupina vnímá a reaguje. Závěr patří delší rytmické fázi, kdy mohou děti zažít hlubší soustředění a účinky tzv. transovního bubnování.

  • 1. a 2. stupeň ZŠ
  • Skupina 10 – 25 dětí (s pedagogickým dozorem)
  • Délka 60 – 90  min

Programy pro pedagogy

Muzikoterapie je ideální prevence syndromu vyhoření. Holistický přístup a techniky s hlubokými účinky vedou do klidu, ticha a nalezení vlastního středu. Na základě praxe a zkušeností jsem připravil programy, které vás naučí nejen zacházet s vlastními psychickými zdroji, ale také používat muzikoterapeutické techniky při výuce.

I. Prožitková relaxace pro pedagogy

Relaxační program zaměřený na uvolnění stresu, napětí a prevenci vyhoření. Kombinuje hluboké muzikoterapeutické techniky, zvukové meditace a práci s tělem i dechem. Pomáhá nalézt vnitřní klid, obnovit energii a zakotvit v přítomném okamžiku. Zážitek připomíná účinek hluboké meditace, jak jej znám z vlastní buddhistické praxe – hluboký klid, radost a prostor pro nový nádech.

Relaxace je koncipována pro 5 – 20 osob a trvá 90 minut. Požadavky: klidný prostor, možnost pohodlně ležet (karimatky, deky). Program doporučuji opakovat pravidelně.

  • Délka 90 min
  • Pro skupinu 5 – 20 osob

II. Praktická muzikoterapie ve vzdělávání

Odborný workshop praktického využití muzikoterapeutických nástrojů při práci s dětmi. Seznámíte se s nástroji jako šamanský buben, djembe, brumle, tibetské mísy, gong nebo salašnická fujara a naučíte se základům hry na ně. Zjistíte, jak je bezpečně a smysluplně začlenit do výuky a jak hudbou podpořit pozornost, kreativitu i klidný kolektiv.

Program trvá 4 hodiny (včetně závěrečného bloku relaxace) a je určen pro 5 – 20 pedagogů. Účastníci obdrží certifikát o absolvování. Požadavky: prostor k pohybu a relaxaci (karimatky, deky).

  • Délka 240 min
  • Pro skupinu 5 – 20 osob

Všechny programy je možné financovat z dotačních titulů. Například aktuální výzva OP JAK končí v září 2025. Muzikoterapie je skvělý nástroj pro podporu duševního zdraví a rozvoj kreativity dětí a využitím této výzvy můžete obohatit vzdělávací program své školy o inovativní metody výuky.

Zde najdete podrobnější informace o financování z Šablon MŠMT.

🎯 Jak spolupracujeme?

  • Jednorázové akce i dlouhodobá spolupráce
  • Možnost financování z dotačních programů (Šablony MŠMT)
  • Program přizpůsobíme věku a potřebám dětí

Nevíte, co vybrat? Rád poradím – napište jen e-mail nebo telefonní číslo, ozvu se zpátky.